fredag den 17. februar 2012

Nr. 850 Gaffeltruck: Det første Lego-teknik-sæt

At jeg er ejer af et sæt Lego teknik nr. 850 skyldes min yngste lillesøster som kom til verden i 1977. Sådan en størrelse er jo helt umulig at lege med for en 8-årig dreng, og skuffelsen har sikkert været tydelig at se for mine forældre. Som en slags plaster på såret kørte min ældste søster og jeg derfor med far hen i den nærmeste legetøjsforretning.

Her stod det hurtigt klart at der nærmest var frit valg på alle hylder. Det tog kun få sekunder at finde frem til Corgi-modellen af James Bond's sølvskinnende Aston Martin DB5 med katapultsæde og maskingeværer i lygterne. Min far var imidlertid lidt skeptisk ved dette valg, idet han nok mente at der var andre ting i forretningen med mere legeværdi i. Valget faldt derfor på en iøjnefaldende gul gaffeltruck i Lego's helt nye teknik-serie (– teknik som i virkeligheden, stod der på æsken). Indrømmet: legeværdien var ikke at sammenligne. Gaffeltruck'en rummede uanede muligheder i kombination med de tre tons Lego-klodser jeg havde i forvejen, og den har været samlet mange gange siden i de forløbne 35 år. Aston Martin'en måtte jeg i første omgang efterlade på hylden i butikken, men jeg anskaffede den dog ved en senere lejlighed.

Teknik-serien blev introduceret med gaffeltruck-sæt nr. 850 i 1977, men allerede tilbage i 1965 var der på det amerikanske marked udsendt nogle teknik-agtige Lego-æsker med primitive tandhjul. I 1970 udsendtes i Europa sæt nr. 800 som indeholdt både tandhjul, aksler og klodser med aksel-huller i og som dermed var en klar forløber for de egentlige teknik-sæt.

Indholdet i Gaffeltruck-sættet var kendetegnet ved udelukkende sorte og gule klodser, heraf mange helt nye typer som aldrig var set før. Der var masser af lange gule bjælker fyldt med huller i, noget der nærmest kunne lede tankerne hen på Meccano- og Tekno-byggesættene. Lange sorte aksler passede i hullerne og kunne frit dreje rundt. Akslerne var udstyret med riller så man kunne skyde fælge eller tandhjul ind over dem. Det hele var pakket i en ny emballage der ikke var hvid, sådan som man var vant til fra tidligere Lego-æsker, men derimod sort og mystisk, ligesom indholdet.
Masser af nye spændende klodser.

Andre nye elementer var diverse tandhjul til udveksling og gear. En særlig klods med ti tænder på fungerede så man kunne lave ægte tandstangsstyring, og senere æsker indeholdt endda kardan-aksler som tilførte yderligere realisme til styretøjet. Specielle samle-pinde forbandt de hullede Lego-klodser side mod side – en helt ny måde at bygge på.

Den færdigbyggede gaffeltruck havde naturligvis styring på baghjulene og håndtag til at hæve og sænke gaflerne med. Den kørte godt på de store gummihjul, og styretøjet fungerede fint. Konstruktionen havde dog en markant svaghed idet der helt klart manglede vægt i bagenden af køretøjet. Der kunne ikke rigtigt løftes noget særligt tungt op med gaflerne, uden at hele gaffeltrucken tippede forover. Med mindre man lastede bagdelen med blyklodser var det lidt så som så med realismen og legeværdien, i hvert fald på det punkt. Lego's ingeniører skal dog have stor ros for det generelle design og for de varianter der iøvrigt kunne bygges ud af klodserne. Ud over gaffeltrucken kunne man nemlig lave en løftekran, en bulldozer, en planeringsmaskine, en vejhøvl og en dumper.
Ægte tandstangsstyring.

Inden for samme år fulgte sæt nr. 851 som var en stor, flot traktor i røde klodser, sæt 852 en helikopter, og nr. 153 som var en kæmpemodel af et bilchassis, komplet med bevægelige stempler, styretøj og indstillelige sæder. I 1978-79 fulgte nr. 854 Go-kart, nr. 855 Mobil-kran, nr. 856 Bulldozer samt nr. 857 Motorcykel med sidevogn.

De tidlige teknik-sæt var primitive i sammenligning med de sæt der findes i dag, men dengang var de et stort skridt i en helt ny retning. Endnu engang forbløffedes man over hvordan det var muligt at udbygge Lego-systemet, samtidig med at man bevarede kompatibiliteten til den basale Lego-klods med otte knopper. Teknik-begrebet fik hurtigt fodfæste blandt børnene, og fra midten af 80'erne begyndte man at navngive serien ved at skrive 'Technic' uden på æskerne. Dette navn er blevet hængende lige siden som varemærke for de mere avancerede Lego-sæt til større børn. Senere sæt fik funktioner som affjedring, gearkasse og pneumatik. Der kom en særlig Technic-motor og endnu senere gik Lego i en mere kontroversiel retning da man introducerede de knop-løse klodser.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar